12 June 2011

::ANTARA MASJID & AKADEMI FANTASIA::

Assalamualaikum
Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Qur’an) dan dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan
(Surah Ankabut: ayat 45)

Rasulullah SAW pernah bersabda:

“Siapa yang dengan solatnya tidak dapat mencegah fahsya’ dan munkar, tidak akan bertambah daripada Allah melainkan semakin jauh dariNya."
(Riwayat Tabrani dari Ibnu Abbas)


KONSERT AKHIR AKADEMI FANTASIA 9

Bagi pengetahuan semua, konsert akhir Akademi Fantasia 9 akan berlangsung di Dataran Putrajaya, Presaint 3, putrajaya (boleh rujuk sini).



Mengikut ingatan saya, dataran tersebut jaraknya tidak sampai 100 meter lebih dari Masjid Besi Putrajaya. buktinya adalah gambar google ini..
(kedudukan masjid besi putrajaya dari dataran putrajaya)

(perhatikan corak lantai)

(Pandangan atas..sama bukan corak lantainya..)

Malam ini akan menentukan bagaimana sikap dan reaksi penduduk Malaysia terhadap solat mereka? Sekiranya mereka yakin akan solat mereka, maka akan timbul rasa bersalah & tanda tanya jika mereka menghadiri konsert tersebut. Ini kerana apabila walaupun sesetengah ulama' tidak mengharamkan hiburan namun kesemua ulama' mengharamkan hiburan yang mengandungi unsur-unsur maksiat yang nyata seperti pendedahan aurat, sorakan melampau peminat, & artis perempuan. Begitu juga dengan sistem undian sms yang tidak selari dengan hukum syarak.

Maka, marilah kita (penulis & pembaca) sama-sama menilai kembali kualiti solat kita..adakah sempurna rukunnya, adakah dapat mencegah kita daripada perkara keji & mungkar, adakah menjadi tenang jiwa kita, dan adakah merapatkan hubungan kita dengan Allah pencipta alam semesta?


Kemudian Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum ugama; maka turutlah Syariat itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar).”
(Surah Al-Jathiya: ayat 18)
KATAKAN TIDAK KEPADA HIBURAN MAKSIAT!!

No comments:

Post a Comment